“JA!” må være mit klokkeklare svar, efter min oplevelse med en af slagsen.

De gamle sikkerhedshavesko er ved at falde fra hinanden, så min beslutning om at udskifte dem var efterhånden modnet til handling. Et hurtigt nettjek afslørede, at alle forhandlere kartelagtigt var enige om at udbyde skoene til 1.425 kr. + fragt. Det er jo noget af en investering.

Det faldt mig ind at tjekke dba.dk, og sandeligen siger jeg Eder, skoene var i en annonce, helt nye og i min størrelse. Og til 400 kr. + fragt! Men i København, endda på Nørrebro. Jeg ringede fluks til indehaveren, Casper, og snakkede om efterkrav. Men han reagerede totalt jysk og mente ikke, at Postdanmark skulle have så meget for den handel. Nej, jeg skulle hellere sætte pengene ind på hans konto, og så ville han sende skoene.

Alle alarmklokker ringede, og en kavalkade af advarende forbrugerudsendelser afspilledes på min indre skærm. Fornuften satte dog ind efter en tid, og jeg afgjorde med mig selv, at salg af ikke-eksisterende sikkerhedssko i str. 39 nok ikke lige var det, en Dubai-baseret storsvindler ville satse på. Jeg satte 470 kr. ind på hans konto med krydsede fingre.

Og så startede den bedste forbrugerservice, jeg nogensinde har været ude for. I alt 8 sms’er om processen, lige frem til jeg holdt skoene i hånden. Et eksempel:

“Godmorgen Berit. Så kommer der lige lidt herlig morgeninfo. Pengene er landet her til morgen, så jeg pakker skoene og sender dem senere i dag, når jeg kommer fra arbejde. Derefter modtager du en lille rar sms med et pakkenummer, så du kan se hvor i landet pakken befinder sig. 🙂 Ha en god dag. Mvh. Casper”

Fik senere samme dag pakkenummeret, og dagen efter en bekymret sms; han havde selv prøvet at tjekke nummeret og kunne til sin store skræk ikke finde nogen information. Hvis ikke jeg modtog skoene, ville han ringe til pakkeservice. Da havde jeg lige kvitteret for pakken hos postbudet, så jeg kunne berolige den stakkels Casper.

Og her er de så: beviset for, at man altså sagtens kan stole på en københavner: